|
HENKINEN OIVALLUSKYKY
|
Tämä artikkeli on
luku Henkinen
oivalluskyky kirjasta Rakkauden tie. |
|
Henkinen oivalluskyky
kuulostaa sanana varsin hienolta ja salaperäiseltä. Kysymys on kuitenkin
yksinkertaisesta asiasta. Henkinen oivalluskyky on itsen tuntemista. Itsen
tuntemisella tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että ihminen on tietoinen itsestään.
Hän on tietoinen ajatuksistaan, pyyteistään, tuntemuksistaan ja toiminnan takana
olevista vaikuttimistaan. Oleellista tässä on, että ihminen on tietoinen itsestään
kokonaisuutena. Mitä kokonaisvaltaisempaa tietoisuus on, sitä eheämpi eli kokonaisempi
ihminen on. Osittuneisuus eli rajoittuneisuus on oivalluskyvyn puutetta.
Osittuneisuus on epäeheyttä, jossa ihminen elää useiden erilaisten minuuden osien
muodostamassa tietoisuudessa. Tällöin oivalluskykykin voi ilmetä vain rajoittuneesti. Eheys
on oivalluskykyä, rajoittuneisuus on oivalluskyvyn puutetta. Henkinen oivalluskyky on
itsen näkemistä ja ymmärtämistä kokonaisuutena.
Itsen tunteminen on oman sidonnaisuuden tiedostamista ja hyväksymistä. Sinä hetkenä,
kun ihminen on täysin tietoinen omasta sidonnaisuudestaan, vapautuu hän siitä. Siksi
henkinen oivalluskyky on itsen suoraa hyväksyvää näkemistä.
Ahdistus ja pelko ovat epäeheyttä, jossa itse on jakautunut osiin yhden osan
tarkkaillessa tilannetta, toisen osan pitäessä kiinni vanhoista käsityksistä ja
kolmannen osan suuntautuessa tulevaisuuteen. Epäeheys on itsen osittuneisuutta, joka on
henkisen oivalluskyvyn puutetta.
Henkinen oivalluskyky on nyt-hetkessä elämistä. Nyt-hetki on ristiriidaton
kokonaisuus. Puhdas tietoisuus on nyt-hetkeä, jossa ollaan valmiita ottamaan vastaan
hyväksyvästi kulloinenkin tilanne kokonaisuutena. Kun elämä otetaan vastaan
hyväksyvästi hetki hetkeltä kokonaisuutena, itsen ristiriitaisuus eli osittuneisuus
katoaa. Tämä on mahdollista, kun ihminen ei enää aseta elämää omiin rajoittuneisiin
viitekehyksiin, eikä määrittele mielessään, miten elämän ja tilanteiden tulisi
edetä. Kun lakkaa määrittelemästä elämää, saavuttaa sopusoinnun elämän
kanssa. Niin kuin vesipisara antautuu puron vietäväksi, niin ihminen antautuu
Elämän Voiman vietäväksi.
Ristiriitaisuuden kadotessa tilalle tulee eheys. Eheys on ristiriidattomuutta.
Ristiriidattomuus on oivalluskykyä. Oivalluskyky on tietoisuutta. Tietoisuus on energiaa.
Antautumalla Elämän vietäväksi, henkinen oivalluskyky herää. Päästämällä irti
itsestä, tulee tilalle ristiriidaton nyt-hetki. Jumala elää ikuisessa nyt-hetkessä.
Jumala on Kaikenkattava Tietoisuus, lakkaamaton hetki hetkeltä uusiutuva ristiriidaton
oivallusenergia. Tunteakseen Jumalan täytyy ihmisen ensin päästää irti itsestä.
Minuuden päästessä irti katoaa hyvän ja pahan, sinun ja minun välinen raja. Minuus on
rajoittuneisuutta, joka estää kokonaisuuden suoran näkemisen. Siksi väärin rakentunut
minuus on este henkisen oivalluskyvyn heräämiselle. Oivalluskyky voi herätä vain, kun
ote sitovasta itsestä on osaksi päässyt irti. Tällöin minuuden luoma dualistinen
osittuneisuus lakkaa ja tilalle paljastuu puhtaan tietoisuuden valaisema henkinen
oivalluskyky.
Itsestä irti päästäminen johtaa ikuisen nyt-hetken kokemiseen. Nyt-hetki on loputonta
virtaamista. Tässä tietoisuuden tilassa ajatukset ja tuntemukset koetaan hetki hetkeltä
kokonaisuutena loppuun, ilman että ne jättävät mieleen turhia muistijälkiä.
Muistijäljet ovat jännitteitä, jotka rakentavat erillisyyttä tietoisuuteen.
Kun jokainen tuntemus ja ajatus virtaa läpi mielen kadoten heti tietoisuudesta, ei
jännitteitä pääse syntymään. Kun mieli on alati virtaavassa energian tilassa,
henkinen oivalluskyky herää. Tällöin tietoisuus pysyy hetki hetkeltä tyhjänä.
|
Ikuisen nyt-hetken kokeminen eli tietoisuuden virtaaminen ei tarkoita sitä, että
ihmisestä tulisi huonomuistinen. Kaikki tieto säilyy muistissa, ainoastaan tietoon
liittyvä psykologinen sidonnaisuus katoaa. Psykologisen muistin tyhjentyessä, asiamuisti
paranee. Mitä täydemmäksi ihminen haluaa, sitä tyhjempi hänen on oltava.
Viisas on täysin tyhjä. Kun astia pysyy aina tyhjänä, voi siihen sisältyä kaikki.
Mitä enemmän ihminen on valmis kuolemaan hetki hetkeltä itselleen, sitä enemmän
Elämän Energia pääsee virtaamaan hänen kauttaan. Ajaton nyt-hetki on loputonta
kuolemaa, joka tekee mahdolliseksi ikuisen elämän. Kun ihminen heittäytyy Elämän
Voiman varaan kuollen täysin sitovalle itselle, on hän yhtä Jumalan kanssa.
Sähköjohtimen tarkoitus on johtaa sähkövirtaa. Ihmisen tarkoitus on johtaa Jumalan
Tietoisuuden energiaa. Mitään muuta tehtävää ihmisellä ei ole. Mitä puhtaammista
aineosista sähköjohdin on rakennettu, sitä vähäisempi on energiahukka ja sitä
enemmän johtimen läpi pääsee virtaamaan sähköä. Sama pätee ihmiseen. Mitä
puhtaampi on ihmisen keho, mieli ja hermokeskukset, sitä paremmin ihminen voi johtaa
Jumalan korkeataajuista energiaa.
Henkistä oivalluskykyä ei voi kehittää sanan alkuperäisessä tarkoituksessa. Itsen
tasapainoinen eheytyminen johtaa itsestään henkisen oivalluskyvyn heräämiseen. Oivalluskyky
herää itsen rajoittuneisuuden lakatessa.
Henkinen oivalluskyky on tie valaistumiseen. Valaistuminen on hetki hetkeltä uusiutuva
oivalluksen tila. Henkinen oivalluskyky on dynaamista luovuutta, jossa tajunta on alati
vapaassa uusiutuvuuden tilassa. Valaistuminen on ajatonta nyt-hetkessä virtaamista.
Kun pimeys katoaa, valo ilmestyy itsestään. Kun pilvet poistuvat auringon tieltä,
aurinko pääsee paistamaan kirkkaana. Kun itsen harha ja rajoittuneisuus katoaa, henkinen
oivalluskyky herää. Koska ihminen on jo pohjimmiltaan valaistunut, henkinen oivalluskyky
herää itsestään rajoittuneisuuden lakatessa.
Henkinen oivalluskyky on suoraa näkemistä. Suora näkeminen on ykseyttä, joka on
korkein tietämyksen taso. Suora näkemisen tila ei enää sisällä ajattelua sen
normaalissa muodossa. Ajattelu on osittuneisuutta, joka sisältää subjektin eli
ajattelijan ja objektin eli ajatusten kohteen. Ajattelija on tietoisuuden sen hetkinen
hallitsevin minuuden osa ja ajattelun kohteena ovat muut minuuden osat. Ajattelu on
tapahtuma, jossa tietoisuus on osittuneisuuden tilassa.
Niin kauan, kun ihminen samastaa itsensä ajatuksiinsa ja tunteisiinsa, muodostuu niistä
ajattelun pohja. Tämä pohja toimii ajattelun havaitsijana, jonka suhteen muut ajatukset
havaitaan. Ajatukset ja tunteet ovat epävakaata energiaa, siksi ihminen itsekin on
epävakaa ja levoton. Korkeaa oivalluskykyä ei voi olla niin kauan, kun tiedostamisen
subjekti on epävakaa.
Erillisyyden päättyessä tilalle vapautuu eheys, joka on suoran näkemisen tila. Suora
näkeminen on mahdollista, kun ihminen tiedostaa ja hyväksyy itsensä kaikkine
tunteineen, haluineen, ajatuksineen ja ristiriitaisuuksineen kokonaisuutena. Sinä
hetkenä, kun ihminen tiedostaa täysin oman rajoittuneisuutensa, vapautuu hän siihen
samastumisesta. Ymmärtämällä itsen vapautuu itsestä. Tämä edellyttää
hiljentymistä ja itsensä herkkää oivaltamista kokonaisuutena. Eheys on kokonaisuus.
Eheässä tietoisuudessa ajattelua ei enää esiinny sen normaalissa jakavassa muodossa,
vaan ajattelua käytetään pelkästään tiedon ilmaisemisen välineenä tajunnan
pysyessä alati vapaassa virtaavassa energian tilassa. Mielestä on tullut puhdas
käyttöväline. Tajunta lepää intuitiivisessa suoran näkemisen tietoisuuden tilassa ja
rationaalista ajattelupuolta käytetään tiedon lajitteluun ja esille tuomiseen. Vasta
tässä asetelmassa ihminen on kasvanut todellisen ihmisyyden asteelle. Tajunta lepää
ajattomassa luovassa rakkaudessa, mielen toimiessa sen omalla paikallaan, tiedon
lajittelun käyttövälineenä.
Nykyisen teknologiayhteiskunnan suuri ongelma on se, että ihmiset ovat kehittyneet
epätasapainossa. Mieli ja rationaalinen puoli ovat ylikorostuneet tiedon keskellä
kasvaneilla ihmisillä. Ihmisen tajunta on painottunut liikaa tietoon, järkeen ja
loogiseen ajatteluun. Nykyihminen elää mielen maailmassa. Mieli toimii aina tiedon
luokittelevassa tietoisuudessa, koska se on mielen perusluonteen mukaista.
Mielen toiminta perustuu aikaan, menneisyyteen ja tulevaisuuteen, siksi mieli ei voi
toimia muuten kuin erillisyyden tilassa. Ajattelu on erillisyyttä eli osittuneisuutta.
Ajattelu on aikaa. Ajattelu on tietoa. Tieto tarvitsee ilmentyäkseen vastakohtaisuuden.
Tieto perustuu vastakohtiin. Tietoa ei voi olla ilman ei-tietoa. Siksi tieto on
osittunutta eli rajoitteista. Mieli, tieto ja aika muodostavat oman vastakohtiin ja ajan
piirin kuuluvan ulottuvuutensa. Vastakohtiin perustuva tietoisuus on rajoittuneisuutta.
Puhdas tietoisuus ei ole osittunutta. Puhdas tietoisuus on suoraa näkemistä, jossa
osittuneisuus on lakannut. Suora näkeminen on ykseyttä, joka on oma ajaton
ulottuvuutensa. Tietoisuus ei perustu osittuneeseen tietoon. Tietoisuus on jakamaton
kaikki. Tietoisuus on henkisen oivalluskyvyn vakaa pohja, joka ei perustu vastakohtiin
ja aikaan.
Jumala ei ole osittunut. Jumala ei ole hyvä eikä paha. Jumala on osittuneisuuden ja
tiedon jakamaton perusta, jossa sekä hyvä että paha, tieto ja ei-tieto lepäävät
dynaamisessa ykseydessä.
|
Mieli toimii aina tiedon maailmassa. Niin kauan, kun ihmisen tajunta on voimakkaasti
samastunut mielen maailmaan, on ihminen osittunut. Osittuneisuus on oivalluskyvyn
puutetta. Osittuneisuus on tunteiden jatkuvaa vaeltamista, sisäistä levottomuutta ja
ahdistusta. Osittuneisuus on kamppailua itsensä ja elämän kanssa. Tässä
tietoisuuden tilassa ihminen tekee eron itsen ja elämän välille. Hän yrittää voittaa
elämän taistelemalla sitä vastaan, ikään kuin ihminen ja elämä olisivat erillisiä.
Ihminen on elämä ja elämä on ihminen. Jumala on elämä, siksi Jumala ja ihminen on
yhtä. Kun tajunta vapautuu mielen dualistisen tietoisuuden harhasta, elämä ja ihminen
ovat yhtä. Kokija ja kokemuksen kohde ovat yhtä. Rakastaja ja rakastettu ovat yhtä.
Silloin jäljelle jää se mikä on. Ikuinen kuolema, ikuinen elämä, puhdas
oivallusenergia, ehtymätön Luova Rakkaus.
Itsen kadotessa paljastuu vakaa tietoisuus, joka on luovaa oivallusenergiaa. Tietoisuus
voi olla vakaa vain, jos ei ole samastumista. Vain minä-käsite voi samastua. Minuus on
käsite itsestä, johon tajunta on kiinnittynyt. Olen tarttunut siihen ajatukseen ja
tunteeseen, että minä olen ujo, älykäs tai tyhmä. Minuus sitoo tajuntaa mielen
polaariseen rajoitteiseen tietoisuuteen.
Samastumisen päättymisen seurauksena tietoisuus pääsee laajenemaan. Mitä vähemmän
on samastumista, sitä rajattomampi on tajunnan työskentelykenttä. Tietoisuus voi
olla vakaa vain, jos ei ole minuutta, joka samastuu mihinkään.
Itsen sidonnaisuuden ymmärtäminen vapauttaa suoran näkemisen tilaan. Suorassa
näkemisen tilassa olemme tyhjiä itsestä. Olemme varmaan kokeneet voimakkaita
oivalluksen tiloja ja muistamme, kuinka koettuamme oivalluksen olemme hetken aikaa
tyhjiä. Henkinen oivalluskyky on jatkuva tyhjyyden tila. Tyhjyys on ristiriidaton
ykseys, jossa mielen luokitteleva tietoisuus on hiljentynyt. Ykseys on suoraa näkemistä.
Ykseys on tila, jossa tietoisuus on vakaa. Ykseys on olla se mikä on.
Korkein tietämyksen taso on suora näkemisen tila, joka on henkistä oivalluskykyä
puhtaammillaan. Tämä kyky ei kehity hetkessä ihmisessä. Henkisen oivalluskyvyn
herääminen vaatii elämän laajan kokemusvaraston yhdentyneenä negatiiviseen
persoonallisuuteen. Negatiivisella persoonallisuudella tarkoitetaan objektiivista
itsen ymmärtämistä eli hienovaraista minän sidonnaisuuden tiedostamista. Tässä
tietoisuuden tilassa ihminen on sulattanut itseensä hyvin laajan määrän erilaisia
kokemuksia.
Kokemusten hankkiminen edistää tietoiseksi tulemista. Kokemusten kautta tietoisuus
kehittyy herkäksi hienovaraiseksi energiakudokseksi, joka pohjautuen laajaan
kokemusvarastoon intuitiivisesti kykenee erottamaan epätoden todesta.
Henkinen oivalluskyky on kyky erottaa epätosi todesta. Henkinen oivalluskyky on
nähdä tapahtumissa ja elämässä asioiden ydin, sisin olemus. Ennen kuin ulkoisesti
toteutamme elämässämme mitään, on se jo tapahtunut syvemmällä tasolla mielessä ja
alitajunnassa. Ulkoinen on sisäisen heijastumaa. Henkinen oivalluskyky on kyky nähdä
ulkoisten tapahtumien pohjalla syvemmällä tasolla oleva todellisuus.
Kokemukset laajentavat tietoisuutta. Jokainen kokemus varastoituu tietoisuuteemme mielen
erottelemana, tuntemusten ja tiedon kombinaationa. Ennen kuin olemme sulattaneet itseemme
hankkimamme kokemuksen, kokemus on jotain meistä erillistä. Tällöin joudumme
käyttämään ajattelua kokemusten sisällön analysointiin. Tämä on oppimisen
ensimmäinen taso, jossa tietäjä ja tiedon kohde ovat erillisiä. Verratkaamme tätä
tietämyksen tasoa matematiikan opiskelijaan, joka saatuaan matemaattisen tehtävän
joutuu suuresti pohtimaan ja miettimään ratkaistakseen annetun ongelman. Koska hän ei
ole täysin sisäistänyt matemaattisia lainalaisuuksia, joutuu hän käyttämään
apuneuvona ajattelua.
Korkeimmassa tietämyksen tasossa tieto ja tietäjä sulautuvat yhdeksi. Kokija ja
kokemukset ovat yhtä. Niin kuin pätevä matemaatikko näkee suoraan ratkaisun
pelkästään katsomalla matemaattista ongelmaa, niin elämän taitaja, joka on tullut
yhdeksi hankkimiensa kokemusten kanssa, näkee välittömästi asioiden sisimmän
olemuksen. Korkein tietämys on suoran näkemisen luovaa helppoutta.
Oppimisen tapahtuman voimme oivaltaa myös klassisen autolla ajamisen esimerkin avulla.
Ihminen, joka harjoittelee autolla ajoa, joutuu alussa muistelemaan ja tarkkailemaan
ajamistaan. Missä on kaasupoljin, miten vaihdetaan vaihdetta, miten ryhmitytään
risteyksessä. Monta tapahtumaa, joita ajaja ei vielä hallitse. Ajaja ja auto, tietäjä
ja tieto ovat erillisiä. Sitä mukaan kun ajotaito kehittyy kokemusten ja ajotuntien
myötä, kiinnittää ajaja vähemmän huomiota ajoneuvoon ja itse ajamisen tapahtumaan.
Tieto alkaa kokemusten myötä muuttua tietämykseksi. Ajajan ja ajotapahtuman välinen
ero katoaa. Ajajasta tulee vähitellen yhtä ajoneuvon ja ajamisen tapahtuman kanssa.
Taitavan ajajan ei tarvitse miettiä, missä kaasupohjin on tai miten vaihdetaan
vaihteita. Kaikki käy itsestään. Korkein tietämyksen taso on ajamisen riemua ja
helppoutta, se on tila, jossa ajaja on yhtä koko ajotapahtuman kanssa.
Ensin on tieto. Lopulta tieto ja tietäjä sulautuvat yhdeksi ykseydelliseksi
tietämykseksi. Kaikki oppiminen noudattaa tätä kaavaa. On syytä pitää mielessä
kuitenkin, että ihmiset kantavat lukemattoman määrän erilaisia kokemuksia latentteina
voimavaroina alitajunnan valtavassa varastossa. Siksi toinen ihminen käy jonkin alueen
oppimisen prosessin huomattavasti nopeammin läpi aina korkeampaan tietämyksen tasoon
asti, toisen ihmisen vielä opetellessa perusteita. Mikäli ihminen kantaa sisällään
laajaa kokemusvarastoa, niin oppimisen prosessi on suureksi osaksi vanhan kertaamista
vapauttamalla alitajunnasta itsen kohtaamisen kautta piilossa olevaa tietämystä. Henkisyys
ei katoa koskaan. Henkisyys voi vain olla tilapäisesti piilossa.
Henkisen oivalluskyvyn herääminen vaatii, että ihminen on sulautunut hankkimansa laajan
kokemusvaraston kanssa yhdeksi. Siksi suora näkemisen tila eli henkinen oivalluskyky
ei kehity ihmisessä hetkessä. Ihmisen on hankittava laaja määrä erilaisia kokemuksia,
ennen kuin hänessä pääsee loistamaan puhtaana henkinen oivalluskyky.
Elämä on hyvin monisäikeinen, siksi
elämän ymmärtäminen vaatii laajaa kokonaisvaltaista tietämystä. Tasapainossa
tapahtuva kokonaisvaltainen itsen kehittäminen on merkittävässä asemassa henkisen
kasvun tiellä. Henkinen oivalluskyky on asioiden ja tapahtumien mahdollisimman laajaa
kokonaisvaltaista näkemistä.
Kun ihminen on kehittynyt tasapainoiseksi objektiiviseksi henkiseksi olennoksi, joka
rakentuu sydämen, intuition, tunteen ja järjen saumattomasta kokonaisuudesta
yhdistyneenä laajaan kokemusvarastoon, voidaan ihmisestä käyttää nimitystä elämän
tietäjä.
Laaja kokemusvarasto auttaa kokonaisvaltaisen ihmisen rakentumisessa. Tuntekaa ahdistusta,
rakkautta, pelkoa, mustasukkaisuutta ja muita inhimillisiä tunteita, koska se on merkki
siitä, että kaikkea ei ole vielä koettu. Kun ihminen tuntee voimakasta halua jotain
asiaa kohtaan, on se merkki siitä, että kyseinen asia puuttuu hänen sisältään.
Henkisyys on itsensä täydeksi tekemistä. Täydeksi voi tulla kokemalla ja näkemällä
kaiken. Kokemusten hankkiminen laajentaa ihmistä. Oleellista tässä on, että ihminen on
tietoinen omista haluistaan ja kokemuksen janostaan. Tällöin kokemusten hankkiminen
edistää ihmisen täydeksi tulemista sekä kokemuksista hankitun sisällön rakentavassa
merkityksessä, että edistämällä itsen objektiivista näkemistä. Viisas täydeksi
tuleminen edistää tyhjentymistä.
Mikäli ihminen tietoisesti kokee kaikki kohtaamansa asiat, tunteet ja tilanteet,
edistää se tietoiseksi tulemista. Ulkoisten asioiden eli kokemusten kautta ihminen
pääsee kohtaamaan itseään. Mitä laajemmin ja syvemmin ihminen joutuu kohtaamaan
itsensä, sitä enemmän hän ymmärtää itseään. Kokemukset tarjoavat mahdollisuuden
itsen kohtaamiseen. Mikäli pystymme kohtaamaan kokemusten kautta oman sidonnaisuutemme
mahdollisimman objektiivisesti, edistää se henkisen oivalluskyvyn heräämistä.
Elämisen taito on nähdä asioissa, ihmisissä ja tilanteissa muotojen maailmalta
piilossa oleva ydin. Henkinen oivalluskyky on taito erottaa olennainen epäoleellisesta.
Kyseessä on kirjoittamaton elämisen taito. Elämisen taito on luovuutta ja rakentavaa
kehittymistä, jossa pieninkin elämän tilanne nähdään henkisen kehittymisen
mahdollisuutena. Henkinen kehittyminen on hetki hetkeltä laajentumista kohden korkeampaa
rakkautta ja ykseyden tiedostamista.
Elämisen intuitiivinen taito on kadonnut monilta nykyajan ihmisiltä, siksi elämä
koetaan niin ahdistavana. Kokonaisvaltaisen henkisen oivalluskyvyn kehittäminen voi
toimia porttina korkeampaan elämisen tasoon. Tämä on mahdollista, kun ihminen aidosti
kiinnostuu itsestään astumalla kokonaisvaltaisen henkisen kehittymisen tielle, johon
kuuluu kaikkien olemuspuolien tasapainoinen kehittäminen.
|
|
|
|
|
Henkinen oivalluskyky on kaikissa
elämän tilanteissa suunnaton apuneuvo. Henkinen oivalluskyky on itsen ja elämän
objektiivista näkemistä, jonka seurauksena ihminen löytää paikkansa suuressa elämän
virrassa. Ihminen joka tuntee itsensä, ei koskaan ole yksin. Sillä mitä enemmän
ihminen ymmärtää itseään, sitä enemmän hän huomaa olevansa osa suurta
kokonaisuutta. Kokonaisuus on Jumalan ehtymätöntä luovaa rakkauden virtaa, jonka
keskellä jokainen meistä taivaltaa. Elämme kaikki loppumattoman Rakkauden Valtameren
keskellä.
Henkisen oivalluskyvyn kehittäminen avaa sydämemme vastaanottamaan Elämän suunnaton
kauneus ja harmonia. Tämän oivallettuaan ihmisen taival muuttuu Rakkauden tieksi, jossa
sydän ylistää lakkaamatta elämän kauneutta ja olemassaolon autuutta.
- Jaakko Muhonen / Rakkauden tie / Henkinen oivalluskyky -
|
|